A budafoki vasútállomás épülete kikerül a helyi védettségű építészeti örökség jegyzékéből

2014. november 11-i dátummal meghirdetve eljárás indult ‘Budapest fővárosi helyi védettségű építészeti örökségének jegyzéke’ módosítása iránt.

A javaslat szerint a 37/2013. (V.10.) Főv. Kgy. rendelet 1. mellékletének “XXII. kerület” cím “1. Építmények” pontjából a következő szövegrész törlésre kerül:

​22.1.5. “Budafok Belváros vasútállomás ​224930 ​állomásépület
XIX. század második fele”

A tervezett módosításról az érdekeltek 15 napon belül írásban észrevételt tehetnek, véleményt nyilváníthatnak a Főpolgármesteri Hivatal Városépítési Főosztályán.

Forrás: budapest.hu


Kiegészítés (2014.11.20):

A Fővárosi Közgyűlés 2014. november 26-i ülésének 14. napirendi pontja:
Javaslat a Budapest XXII. kerület Budafok Belváros vasútállomás fővárosi helyi védelmének megszüntetésére

Részlet az előterjesztésből:

Budapest XXII. kerület, Budafok Belváros vasútállomás 224930 hrsz-ú ingatlanán álló, a XIX. század második felében épült, földszintes állomásépületet a Budafok-Tétény Budapest XXII. ker. Önkormányzat kezdeményezése alapján a Fővárosi Közgyűlés 2010-ben vonta fővárosi helyi védelem alá. Az épület védetté nyilvánításához készült előterjesztés szerint:

“A térség közlekedésének fejlődésében jelentős előrelépés volt a vasút megjelenése. Az első vasúti megállók egyike ez a XIX. század második felében épült, földszintes épület. Tömegalakítására jellemzőek a vasút felőli és az átellenes oldalon lévő homlokzatokon megjelenő oromzatok. Egyszerűen alakított téglaarchitektúráját a gondosan megformált, még eredeti állapotukban látható nyílászárók gazdagítják. Védetté nyilvánításával a vasúttörténet emlékeinek sora bővülhetne.”

A Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítése című projekt az “Egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóság kijelöléséről” szóló 345/2012. (XII.6.) Korm. rendelet 1. melléklet 2.8 pontja alapján nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. véleménye szerint a fejlesztés részét képező Budafok megállóhelyen lévő, MÁV tulajdonú egykori állomásépület a vasút átépítését akadályozza. Mivel a védett épület a helyén nem maradhat, ezért az épület áthelyezését javasolják.

Budafok-Tétény Budapest XXII. ker. Önkormányzat polgármestere a szakmai egyeztetések és az elkészült vázlatos tervi javaslatok alapján elfogadható megoldásnak tartaná, ha a védett egykori állomásépület az eredetivel megegyező kialakítással, a jelenlegi helyétől eltolva és megemelve épülne újjá, az eredeti építőanyagok lehető legnagyobb arányú visszaépítésével együtt.

A védett épület települési és vasúttörténeti szempontból is jelentős, ezért megtartása feltétlenül indokolt. Az épület áthelyezése véleménye szerint azonban csak abban az esetben támogatható megoldás, ha az áthelyezés a bontással egy ütemben valósul meg.

Az épület új funkciójaként zarándokszállás kialakítását javasolja a Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás üzemeltetésében.

A Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítésének tervezését az UVATERV Zrt. végzi. A tervezési feladat keretében készített építészeti vélemény szerint műszaki állapota a sok évtizedes karbantartási és állagmegóvási munkák hiányában erősen leromlott.

Amennyiben a jelenleg két lakást tartalmazó épület áthelyezésére sor kerülhet, új – zarándokszállás – funkció befogadására alkalmas épület kialakítását javasolja részben korszerű építőanyagok felhasználásával.

Az UVATERV Zrt. elkészítette továbbá a “Budafok vasúti megállóhelyen lévő fővárosi helyi védett épület áthelyezése” című munkaközi tervet is, amely bemutatja az elbontani szükséges épületet és ismerteti, hogy a védett épület hol és milyen módon épülne újjá zarándokház funkcióval.

A tervek szerint a korszerű építőanyagokkal készülő ház külső megjelenését tekintve ugyan az új használatnak megfelelően a nyílászárók vonatkozásában módosul, azonban megállapítható, hogy összességében autentikus újjáépítés a cél. (A munkaközi terv a Városépítési Főosztályon megtekinthető.)

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2014.06.25-én kelt levelében adott nyilatkozatában vállalta, hogy az “Európai Uniós támogatással megvalósuló vasúti infrastruktúra fejlesztési projekt kivitelezésének részeként valósul meg a védett épület elbontása, és a projekt kivitelezésének befejezéséig, lezárásáig – a kialakítandó építési fázisterveknek megfelelő ütemezés szerint, az eredeti helyének közelében – az egykori állomásépület újjáépítésre fog kerülni”.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2014.10.28-án kelt levelében kérte – amennyiben szükséges – az állomásépület áthelyezésére vonatkozó javaslatának megvalósíthatósága és azzal összefüggésben a bontási, építési tevékenységhez szükséges engedélyek beszerezhetősége érdekében a Fővárosi Közgyűlés döntését.

A fővárosi helyi építészeti értékvédelem alá vont egykori állomásépület szerepel a Budapest főváros építészeti örökségének fővárosi helyi védelméről szóló 37/2013. (V.10.) Főv. Kgy. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. mellékletében, Budapest fővárosi helyi védettségű építészeti örökségének jegyzékében, ezért a Rendelet 10. § (1) bekezdése – amely szerint helyi egyedi védettségű építmény nem bontható – nem teszi lehetővé a tárgyi épület bontással járó javasolt áthelyezését.

Tekintettel arra, hogy a Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítése nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás, valamint a védett állomásépület javasolt áthelyezéséhez szükséges bontás nem az épület megsemmisítésére, hanem az eredeti épület kialakításával azonos új épület létrehozására, az eredeti építészeti értékek műszaki szempontból is megfelelő megtartására irányul, az épület fővárosi helyi védelmének megszüntetése indokolt. A védelem ideiglenes megszüntetésére a Rendelet szerint nincs lehetőség.

*****

A XXII. kerületi Önkormányzat levele az UVATERV-nek – Válaszadás Budafok Belváros védett vasúti megálló áthelyezése ügyében
2013. november 14.

Önkormányzatunk megkapta megkeresését, amelyben véleményt kér Budafok-Belváros fővárosilag védett vasúti épületének áthelyezése ügyében. A véleménykéréséhez küldött két vázlatos tervi javaslatot is megkaptuk.

A szakmai egyeztetéseket követően ezúton kifejezem azon véleményünket, hogy amennyiben a védettség terén illetékes Budapest Főváros Önkormányzata ahhoz hozzájárul, akkor a szükséges engedélyek birtokában elfogadható megoldásnak tartjuk, hogy a tárgyban szereplő védett XIX. századi Budafok Belváros vasúti téglaépület az eredetivel megegyező műszaki kialakításban, a jelenlegi helyétől eltolva és megemelve épüljön újjá.

Az áthelyezés tekintetében a 2. számú alternatívát támogatjuk, amely az épületet az eredeti helyének közelében, de a vágányoktól távolabb húzza. Az áthelyezés során olyan műszaki megoldást kell megvalósítani, amely az örökségvédelmi szempontoknak megfelel, és amely esetben az eredeti építőanyagok a lehető legnagyobb arányban újra beépítésre kerülnek, és az épület az eredeti kialakítását, kinézetét a lehető legjobban megőrzi.

Az említett épület a települési és vasúttörténeti épített örökség része, ezért megtartása feltétlenül indokolt. Az önkormányzat ezen megoldást csak akkor hajlandó elfogadni, ha az áthelyezés a bontással egy ütemben valósul meg.

Szükségesnek tartjuk, hogy Budafok Belváros megálló környezetrendezési terveit önkormányzatunkkal minél hamarabb egyeztessék, és azok olyan módon véglegesedjenek, hogy a megálló környékének térségében a beruházás eredményeképpen új városépítészeti értékek jöjjenek létre.

A 2013.10.16-i tárgyaláson felmerült, hogy a MÁV Zrt. nem szándékozik funkciót adni a megújítandó védett téglaépületnek. Megoldásként felmerült, hogy a felújított és használatra alkalmas épületet a Magyar Zarándokút kapja meg üzemeltetésre azon célból, hogy abban zarándokszállást működtessen.

Mivel a kerületünkön áthaladó Magyar Zarándokút fontos közösségi kezdeményezés, ezért az épületre javasolt ezen funkció kapcsán ezúton szeretném kifejezni elvi támogatásunkat. Kérem, hogy a továbbtervezés során az illetékes irodákkal egyeztetni szíveskedjenek.

*****

Az UVATERV Zrt. építészeti véleménye a 224930 hrsz-ú ingatlanon lévő Budafok megállóhely helyi védettség alá eső épületéről
2013. december 19.

A MÁV Zrt tulajdonában lévő földszintes, magastetős, U alakú ~106 m2-es épület jelenleg lakóépület funkciót lát el, a benne működő két ~42 m2-es szolgálati lakással. A lakások önálló bejáratokkal rendelkeznek, melyek a déli homlokzatról, illetve az U alak belső részéből nyílnak. Szintén az U alakból nyílik egy meredek lépcsővel megközelíthető pince.

Az épület a legközelebbi vágánytengelytől ~7,3 m, míg az előtte lévő perontól ~2 m a távolságra, de attól ~0,5 m-rel mélyebben lévő bejárati szinttel található.

A peron és az épület vágány felőli homlokzata közti, növényzettel benőtt, gondozatlan sáv a szintkülönbségből adódóan az épület felé lejt bizonytalanul, sőt a peronról lefolyó csapadékvizet is az épület falának vezeti.

A terepszinten való csapadékvíz-elvezetés, illetve az épület falának függőleges lábazati szigetelése nem megoldott. Az épület oldalsó és a város felőli oldalán rossz állapotú beton járda található, míg mellette, annak észak-nyugati sarkán, attól ~1,3 m-re egy toldalékkal kiegészített ~21 m2-es melléképület áll.

Az épület mind a vágányok, mind a város felé két-két oromfallal kialakított, hagyományos fa födémmel és fedélszékkel ellátott, hornyolt cserépfedéssel fedett. A ház ~30 cm vastag, falazott téglafallal készült, belül vakolt felületekkel.

A homlokzati megjelenését és felületet maga a látszó módon, kötő és futó helyzetű téglákkal rakott, mélyített fugákkal kialakított falazat adja. A nyílások feletti boltövek, a lábazat és az oromfalak is látszó módon, álló vagy lépcsős falazással, a homlokzati falsíkból kiugratott kialakítással készültek.

A nyílászárók faanyagúak, de közülük több már nem az eredeti, homlokzati síkra épített kialakítású. A homlokzaton több helyen jól látható a nyílások körül, hogy az idők során nyílás-átépítések, boltöv-megszüntetéssel járó nyílásszélesítések és nyílászárócserék történtek.

Ezek során már az adott kor tömegtermelésében készülő, típus-nyílászárók is bekerültek. Az eredeti nyílászárók stílusjegyei csak csekély mértékben, talán csak az oromfali nyílászáróknál lelhetők fel. Az ablakokon több fajta, nem egységes megjelenésű rácsok találhatók.

A lakásban, ahová sikerült bejutnunk, talán egyrészt az ott lakók pénztelenségének, talán egyrészt igénytelenségüknek betudhatóan szörnyű állapotok uralkodnak. Lemállott, fekete, penészes vakolatok és falak, elhasználódott burkolatok, mocsok, bűz tapasztalható.

A felmérés során megállapítható volt, hogy a karbantartás és állagmegóvás sok évtizedes hiánya következtében az épület nagyon rossz állapotban van mind külsőleg, mind belsőleg. A homlokzati téglafalazat, a nyílászárók, a födém és a fedélszék faanyaga, a cserépfedés, a bádogozások, a kiegészítő szerkezetek, burkolatok mind-mind olyan mértékű lepusztultságot mutatnak, ami nem illet meg egy védett épületet.

Javasoljuk, hogy az épület az eredeti építészeti megjelenésével és külső méreteivel azonosan, a perontól távolabb, a jelen kor műszaki és jogszabályi követelményeinek megfelelően, korszerű anyagok felhasználásával, a XXII. kerület Polgármestere által javasolt új, zarándokszállás funkció befogadásához alkalmasan épüljön újjá.

Fontosnak tartjuk kiemelni az új épület megvalósításánál az eredetivel azonos megjelenésű, új, tartós, a változó klimatikus viszonyoknak és környezeti hatásoknak fokozottan ellenálló anyagok használatát, a minél nagyobb élettartam és minél hosszabb karbantartási ciklusok lehetőségének biztosítása érdekében.

*****

A NIF Zrt. levele a Főpolgármesteri Hivatal Városépítési Főosztályának – Budafok XXII. kerület Budafok vasúti megállóhely-épület áthelyezése
2014. május 25.

Tisztelt Finta Sándor Úr!

Hivatkozva az FPH059/6 – 3/2014. számú levelükre, a Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítésének részét képező, Budapest XXII. kerület Budafok vasúti megállóhelyen lévő fővárosi helyi építészeti érdekvédelem alá vont egykori állomásépület áthelyezése érdekében az alábbi nyilatkozatot tesszük:

Európai Uniós támogatással megvalósuló vasúti infrastruktúra fejlesztési projekt kivitelezésének részeként valósul meg a védett épület elbontása, és a projekt kivitelezésének befejezéséig, lezárásáig – a kialakítandó építési fázisterveknek megfelelő ütemezés szerint, az eredeti helyének közelében – az egykori állomásépület újjáépítésre fog kerülni. így a projekt részeként értelmezhető “egy üteműnek” a védett épület bontása és újraépítése.

Az üjraépítés során a hatályos építésügyi hatósági előírásokban, jogszabályokban, valamint a műszaki előírásokban foglaltaknak megfelelően beépíthető lehető legtöbb eredeti építőanyag felhasználására, az eredeti állapot szerinti méretek és külső megjelenés visszaállítására, valamint autentikus anyaghasználatra törekszünk.

*****

A NIF Zrt. levele a Főpolgármesteri Hivatal Városépítési Főosztályának – Budafok vasúti megállóhelyen lévő fővárosi helyi védett épület áthelyezésének előterjesztése Fővárosi Közgyűlésre
2014. október 28.

Tisztelt Finta Sándor Úr!

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából a Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítésének kiviteli és tenderterveit, valamint egyes engedélyezési terveket az UVATERV Zrt. készíti.

A projekt az “egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről” szóló 345/2012. (XII. 6.) Korm. rendelet 1. melléklet 2.8 pontja alapján nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű.

A fejlesztés részét képező XXII. kerületi Budafok megállóhelyen, a MÁV Zrt. tulajdonában lévő egykori üzemi épület a 37/2013. (V. 10.) Főv. Kgy. rendelet 1. melléklet 22.1.3 pontjában rögzítettek szerint fővárosi helyi védelem alatt áll.

Az épület helyben tartására nincs lehetséges műszaki megoldás, elbontásához pedig nem kaptuk meg a szükséges hozzájárulást. A K-24902/2013 iktatószámon megküldött levelünkben javaslatot tettünk Önök felé az épület áthelyezésére vonatkozóan.

Az áthelyezés lehetőségeiről a Városépítési Főosztály Építészeti Értékvédelmi Csoport közreműködésével több alkalommal egyeztettünk, melyek során meghatározásra került az épület új helye, műszaki kialakítása, jövőbeni funkciója, fenntartója és üzemeltetője.

Ezen egyeztetések emlékeztetői Önöknél rendelkezésre állnak. Az eddig elkészült terveket jelen levelünkhöz mellékeljük. Az épület a XXII. kerület javaslatára – vasútüzemhez kapcsolódó igény hiányában – zarándokház funkciót kap, melynek üzemeltetését a Magyar Zarándoküt Önkormányzati Társulás vállalja.

Az épület jövőbeni hasznosítása nem kapcsolódik a vasútüzemhez, ezért az áthelyezés vasútfejlesztési projekt keretében történő uniős finanszírozásáról megkértük az Irányító Hatóság állásfoglalását, mely szerint a védettségre való tekintettel az áthelyezés költsége elszámolható.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal folytatott egyeztetések alapján a korszerűsítés jelenleg az első helyen szerepel a Magyarország részéről az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) forrásból történő finanszírozás céljából beadni kívánt vasútfejlesztési projektek között.

A pénzügyi forrás megszerzésére irányuló pályázatot 2015 februárjában kell benyújtanunk. Az építés a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás lefolytatását követően 2016-ban kezdődhet meg. A projekt megvalósításához a tervezés során be kell szerezni valamennyi, az építéshez szükséges engedélyt.

A tárgyi épület vonatkozásában az engedélyezési eljárás csak abban az esetben folytatható le, ha a védelem alól történő ideiglenes kivonást a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyja. Az épület áthelyezhetőségének meghiúsulása megakadályozza az érvényben lévő Tervezési Szerződés teljesítését, ezáltal veszélybe sodorja hazánk első, CEF keretében megvalósítani tervezett projektjére az EU forrás elnyerését és a projekt indítását.

Kérjük, a fentiek figyelembevételével szíveskedjenek javaslatunkat a Fővárosi Közgyűlésen az engedélyezési eljárás lebonyolíthatóságát biztosító időben – amennyiben szükséges soron kívül – döntéshozatalra előterjeszteni!


Kiegészítés (2014.12.10):

A Fővárosi Közgyűlés 1327/2014.(XI.26.) határozata

  1. Tekintettel arra, hogy az állomásépület védettségének megszüntetése a Kelenföld (kiz.) – Százhalombatta (bez.) vasútvonalszakasz korszerűsítése miatt nemzetgazdasági érdek miatt szükséges, ezért Budafok-Tétény Budapest XXII. kerületi Önkormányzat polgármesterének az előterjesztés 3.2. sz. mellékleteként csatolt véleményében foglaltakkal egyetértve javasolja, hogy az épület bontásának és az új épület építésének engedélyezése egy időpontban történjen;
  2. Tudomásul veszi a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. nyilatkozatában foglaltakat (az előterjesztés 3.4. sz. melléklete), és az ebben foglaltak elősegítése érdekében kéri, hogy a tervezés és az újraépítés során az örökségvédelmi szempontok érvényesítésének biztosítására a Főpolgármesteri Hivatallal egyeztetés történjen.

Felkéri a főpolgármestert, hogy az érintetteket értesítse. Határidő: 2015. január 31.

Forrás: infoszab.budapest.hu


Kapcsolódó korábbi cikk a honlapon: A budafoki bakterház jövője